דף הבית » כל הכתבות » תרבות » תיאטרון » לא האהבה הרגה את רומיאו ויוליה – השנאה הרגה!

לא האהבה הרגה את רומיאו ויוליה – השנאה הרגה!

את הוולנטיין דיי בילינו עומר (13.5) ואני בהקרנת האופרה 'רומיאו ויוליה' בסינמטק ת"א, שכללה הרצאה קצרה מקדימה. היה קסום. לא פחות.

חשבתם פעם מה באמת גרם למותם של האוהבים הצעירים והיפים, רומיאו ויוליה? הרי על פניו שניהם באו ממשפחות חזקות ומבוססות ולשניהם לא באמת היה חסר כלום. אני יודעת שהסברה הרווחת והמיתוס הרומנטי גורס כי הם מתו מאהבה.

למען האמת גם אני חשבתי ככה כל חיי, עד יום שישי האחרון, כששמענו את ההרצאה הסופר מעניינת של ד"ר אסנת גולדפרב-ארזואן וצפינו בהקרנת מופע האופרה 'רומיאו ויוליה' של המלחין הצרפתי שארל גונו (מנצח פלסידו דומינגו), בהפקת בית האופרה הממלכתי של וינה. הקרנה ששודרה בסינמטק ת"א במסגרת הפרויקט הכה מקסים 'ARIA רואים משם שומעים מכאן' שעליו כבר סיפרתי לכם בעבר.

**ד"ר אסנת גולדפרב-ארזואן אגב, העבירה את ההרצאה באופן חד פעמי במקום עורכת הסדרה מרב ברק, שמעבירה את ההרצאות האלו בד"כ.

קצת על המופע

מופע האופרה Romeo et Juliette/Charles Gounod מבוסס כמובן על סיפור האהבה האלמותי של רומיאו ויוליה שאותו אני בטח לא צריכה להכיר לכם, אם כי יש כמה עובדות מאוד מעניינות שאנחנו גילינו בשישי, כמו העובדה שמקור הסיפור הוא באיטליה במאה ה-14, ולא במחזה של שייקספיר, כפי שנהוג לחשוב…

ואם תהיתם למה אני טוענת שהם מתו משנאה ולא מאהבה, אז התשובה לכך שגם אותה למדנו בהרצאה המקדימה, היא שמותם הוא תוצאה טרגית של שנאה עתיקת יומין בין שתי המשפחות. שנאה מושרשת כל כך עד שכל צד עשה הכל כדי לשמר אותה, עד שהגיע "הדור הצעיר" שלא זכר בכלל למה הם אמורים לשנוא זה את זה ולא הסכים להיכנע לתכתיבי העבר ולכוח ההרגל (אני מצאתי כאן דמיון עצום למציאות של ימינו…).

האופרה הזו של המלחין הצרפתי, בן התקופה הרומנטית, שארל גונו, נאמנה מאוד למחזה של שיקספיר (הליברית מאת ז'יל ברבייה ומישל קארה), וכיאה ליצירה ששייכת לסגנון הצרפתי של המאה ה-19, יש בה תמונות מקהלה מרהיבות, לצד תזמור עשיר ולירי, אריות מאתגרות בקולורטורות (קישוטים קוליים) לטנור וסופרן ותמונות במה מרשימות הכוללות מחול וקרבות במה. אבל גרסת האופרה הזו היא גם שונה ומודרנית במידה רבה מזו שאתם קרוב לוודאי מדמיינים:

הליהוק

המודרניות של ההפקה הזו בולטת מאוד כבר מהליהוק – המנצח המוכשר פלסידו דומינגו, הטנור חואן דייגו פלורז, מהטנורים הליריים המובילים בעולם בתפקיד רומיאו, וזמרת הסופרן אאידה גריפולינה, זוכת תחרות האופרליה היוקרתית לשנת 2013, בתפקיד יוליה. ליהוק צעיר ברוחו ועם זאת כשרוני מאוד, מה שהופך את המופע לעכשווי ורלוונטי מאוד גם בזמננו.

גם הבחירה בזמרת המצו סופרן הישראלית, רחל פרנקל, לתפקיד הנער הצעיר סטפנו ("תפקיד מכנסיים") היא בחירה מודרנית וחכמה, אם כי לא זרה במופעי אופרה.

התפאורה

הבמה של יורגן פלים תורמת רבות לתחושה ההוליוודית והעכשווית של הסיפור. פלים משתמש בתפאורה מינימלית כשאת הטון העיקרי בה נותנים משחקי תאורה חכמים, שמצליחים לשנות לחלוטין את האווירה והמראה של הבמה: מאולם נשפים מואר בזרקורים, לכנסייה מוארת באור נרות, למרפסת רומנטית מוארת בחצי ירח, לזירת התגוששות עירונית מוארת בתאורת רחוב, ללילה רומנטי זרוע כוכבים ולסצנת ההתאבדות האלמותית שמוארת באור נוגה.

גם הסממנים התקופתיים האופייניים נעדרים מההפקה הזו וכל סצנת המרפסת המפורסמת למשל (כדאי לכם לבקר בה אם אתם נוסעים לורונה) מתרחשת בחלל פתוח עם תאורה שמדמה את אור הירח.

התלבושות

אבל בעיניי מה שהכי ממחיש את הקו העכשווי של ההפקה האופראית הזו, הן התלבושות שעבור מודרניזציה ברורה ואמיצה: בנשף יום הולדתה של יוליה (סצנת הפתיחה) יוליה לא לובשת שמלת נשף מפוארת, אלא מכנסי ג'ינס! מרקוציו חברו הקרוב של רומיאו לובש חולצת טישרט רגילה, ובסצנת ה"קרב" שבה נהרגים מרקוציו ודודה של יוליה, לבושים הצדדים בבגדי עור שמזכירים לבוש של כנופיות רחוב (לי אישית זה קצת הזכיר את גריז).

החוויה שלנו

אני יודעת שיש איזו סטיגמה קצת "זקנה" לגבי אופרה, ואני יכולה להבין מאיפה היא מגיעה, אבל (תמיד יש אבל)… אני לא בהכרח מסכימה איתה ועובדה שעומר הבן שלי, בן 13.5, נהנה גם הוא במופעי אופרה ובדומה לחוויה שלו מהצפייה ב'חליל הקסם' ומהביקור בבית האופרה של וינה, גם הפעם הוא נהנה מאוד. בסוד אגלה לכם שבמהלך ההקרנה הצצתי עליו מידי פעם וראיתי אותו מרותק…

אני חושבת שסוד הקסם טמון בשילוב בין התפאורה, הסיפור ובמקרה הזה – העובדה שמדובר בהקרנה על מסך קולנוע (שמורידה חסמים ראשוניים). המוזיקה האופראית קסומה בעיניי וכשהיא משתלבת בהרמוניה עם כל השאר, היא עוטפת את המופע ולא משתלטת עליו (מה שעשוי להציק למי שלא חובב את הז'אנר). בקיצור – שווה!

פרטים נוספים על המופעים השונים ותאריכי ההקרנה בסדרת 'רואים משם שומעים מכאן' – אתם יכולים למצוא בעמוד הפייסבוק של הפרויקט.
Scroll to Top