דף הבית » כל הכתבות » תיירות » אתרי מורשת » לילה על-חלל: בילוי לילי מהנה ומחכים בתל ערד

לילה על-חלל: בילוי לילי מהנה ומחכים בתל ערד

מאז טיול הזריחה שלנו במצדה, אני קצת מאוהבת בכוכבים. אז במצדה, זו הייתה הפעם הראשונה (אם אני זוכרת נכון) שבה ראינו כל כך בבירור את שמיכת הכוכבים המנצנצת והכה מרשימה, וזה באמת מראה שאי אפשר לשכוח.

לכן, כששמעתי על אירועי "לילה על חלל" שיזמו סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, עמותת Space IL ורשות הטבע והגנים, החלטתי (די בקלות) לנטוש קצת את המציאות העמוסה ולהדרים עם עומר לפעילות הזו בחניון הלילה 'תל ערד'. לא ממש הכרתי את המקום לפני ואם להודות על האמת, גם אחרי החיפוש בגוגל הוא לא ממש עשה עליי רושם ראשוני טוב, אבל טעיתי ואני שמחה להודות בזה!

מיורי לבראשית: פעילות אסטרונומית מחכימה, קצרה ומהנה

לתל ערד הגענו בסביבות השעה 19:30, ממש זמן קצר לפני שהתחילה הפעילות שלשמה התכנסנו – פעילות שמתקיימת במספר חניוני לילה של רשות הטבע והגנים, בכמה ימי חמישי במהלך חודשים אפריל ומאי – כמחווה ליורי גגארין, האדם הראשון בהיסטוריה שהגיע לחלל ב-12 באפריל 1961 ול"בראשית", החללית הישראלית הראשונה שהגיעה לירח בתאריך ה-11 באפריל 2019, שזה אגב תאריך יום ההולדת שלי…

אחרי שהקמנו את האוהל שלנו בשטח החניון הבאמת מסודר ונעים, ניגשנו לנקודת המפגש של הפעילות. שם קיבלנו הסבר קצר על גרמי השמיים, הכוכבים, המטרה ושלושת תחנות הפעילות:

תחנה 1: לצפות ולהכיר את הכוכבים "כמו פעם"

כאן קיבלנו הסבר מקסים ומעניין על סוגי הכוכבים ועל ההבדל ביניהם, למדנו איך לזהות את כוכב הצפון (חפשו את הדובה הגדולה ולכו בקו ישר מהקצה שלה) וקיבלנו, סוף סוף, הסבר לגבי המערכת האסטרולוגית והרעיון שעומד מאחורי גלגל המזלות. המדריכה המקסימה הצליחה להצית את הדמיון של הילדים ודי היה לשמוע את השאלות ואת התשובות שלהם כדי להבין שהם ממש ממש בעניין…

תחנה 2: לצפות בכוכבים באמצעות טלסקופים

בתחנה הזו מוקמו שני טלסקופים מקצועיים, טלסקופ "רגיל" וטלסקופ "מראות" (שמכונה גם "הטלסקופ של גלילאו") שהלהיבו מאוד את כל הנוכחים הצעירים והמבוגרים. ההתלהבות עצמה יש לציין החלה עוד כשהצוות כיוון את הטלסקופים באמצעות קרן לייזר ירוקה וארוכה, ונמשכה גם במהלך הפעילות שבה צפה בהם כל אחד מהמשתתפים.

זה המקום להודות למדריך הראשי של הפעילות, שבסופה נתן לנו הסבר מעמיק יותר וכמעט אישי, על הפיזיקה של הטלסקופים, על הירח ועל השעות שבהן זורח כל כוכב (איזה ידע מטורף יש לו…). הוא אפילו נענה לבקשתנו וצילם עבורנו, דרך העינית של הטלסקופ, את הירח שבדיוק זרח לו ממזרח. אז תודה! זה היה מרתק!

תחנה 3: שומעים את הסיפור על יורי ועל בראשית ומחכימים בנושא בצורה מומחשת ומוחשית

את הפעילות בתחנה הזו העביר המדריך הראשי (אותו אחד מלמעלה) ולמרות שעל פניו היא הייתה הכי פשוטה, היא הייתה הכי אטרקטיבית… אחרי ששמענו את הסיפור על המרוץ לחלל שבו התחרו ארה"ב וברית המועצות, שהוביל לשיגור ולהישרדות הדי הזויים של יורי גגארין, קיבלו הילדים המחשה מעולה!! על התזוזה של כוכבי הלכת, כוח המשיכה ועל הפיזיקה שמשמשת את בני האדם לטובת השיגורים לחלל.

לצורך ההמחשה, ביקש המדריך מכמה ילדים להיות השמש, כדור הארץ והירח ולנסות להסתובב כמותם. בהתחלה היו אלה רק כדור הארץ והירח (תוך כדי הסבר לסיבה שבגללה הירח מסתובב סביב כדור הארץ), אח"כ "הצטרפה" השמש והדברים התחילו להיות מסובכים יותר. היה מצחיק ממש לראות את הילדים מנסים להסתובב זה סביב זה תוך כדי תנועה…

בשלב האחרון התווספה לה גם החללית 'בראשית' ורק אז הבינו הנוכחים כמה זה מסובך ואיזו הצלחה כבירה הייתה לנו (למרות שהחללית כידוע לא הצליחה לנחות בשלום). כאן גם שמענו עובדות מעניינות במיוחד כמו העובדה על כך שישראל היא המדינה היחידה שלא משגרת לוויינים לכיוון מזרח ולכן נאלצת לשלם יותר על דלק… בתום הפעילות שארכה בערך שעה, התפזרנו כל אחד לאוהלו ובילינו לילה נחמד ונעים תחת כיפת השמים.

ביקור במצודת תל ערד

בבוקר התעוררנו לזריחה ועלינו ברגל לכיוון המצודה שנמצאת ממש בתוך חניון הלילה. שם הסתובבנו בחופשיות בין השרידים שנמצאו ולמדנו על אורח החיים והתרבות בימי ממלכת יהודה.

כשסיימנו חזרנו למטה, ארזנו את האוהל ונסענו לכיוון ים המלח, אבל על זה בהמשך… היה ממש כיף וממש מעניין :-).